Verklaring van erfrecht ontvangen | Legacy Solutions

Wat zijn de stappen voor het aanvragen van een verklaring van erfrecht?

Stap 1. Vul hieronder het formulier in Welke gegevens heb je nodig?

Stap 2. De notaris controleert deze informatie en gaat na of er een testament is en wie de erfgenamen zijn. Als er geen testament is, wordt de wet gevolgd om te bepalen wie de erfgenamen zijn.

Stap 3. Zodra alle informatie is gecontroleerd, stelt de notaris de verklaring van erfrecht op. Hierin staat wie de erfgenamen zijn en wie bevoegd is om de nalatenschap af te handelen. Dit document is vaak nodig voor zaken als het vrijgeven van bankrekeningen of het verkopen van een huis.

Stap 4. De verklaring van erfrecht wordt toegezonden aan de aangewezen erfgenaam of contactpersoon. Hiermee kan de afwikkeling van de nalatenschap officieel van start gaan.

Met de verklaring van erfrecht kun je nu naar de bank, de Belastingdienst of andere instanties om de zaken van de overledene te regelen. Het is een officieel document dat bewijst wie de erfgenamen zijn en wie de nalatenschap mag afhandelen.

Voordelen van het aanvragen van een verklaring van erfrecht

Een verklaring van erfrecht geeft je als erfgenaam zekerheid en duidelijkheid. Je voorkomt daarmee mogelijke problemen met banken of andere instanties. Bovendien is het een belangrijk document als er meerdere erfgenamen zijn en er bijvoorbeeld een huis verkocht moet worden.

Met ons uitgebreide notarieel netwerk kun je kun je dit proces gemakkelijk, voordelig en snel doorlopen. Zonder dat je daarvoor naar een notaris moet.